Pán prstenů: Návrat krále - Hudební analýza soundtracku - aneb jak si zpříjemnit čekání na film - nyní už DVD - poslechem soundtracku a připomenutím scén ve filmu, které doprovází
Pán prstenů: Návrat krále - Hudební analýza soundtracku
__________________________________________________
(Autor: Camillu; Zdroj:http://www.moviemusic.com/mb/Forum1/HTML/012207.html;
Úprava, překlad a doplnění: Aman)
Skladba 1: A Storm Is Coming - Bouře přichází
Úvodní polovina první skladby je počáteční hudbou, kterou ve filmu slyšíme, závěrečná část je z jiného místa, které zřejmě v konečném střihu kinoverze není obsaženo.
0:00 - 0:31 Hravý zvuk smyčců doprovází logo NewLine Cinema a produkční titulky.
0:31 - 0:48 Motiv Prstenu, na plátně se objevuje hlavní název filmu.
0:48 - 1:14 Flétnová pasáž, střih zblízka na Sméagola, napichujícího června na háček a na loďku se dvěma říčními hobity.
1:14 - 1:37 Zvuk smyčců roste, Deagol rozrušen chycením velké ryby na háček a snaží se ji vytáhnout.
1:37 - 1:55 Skladba přechází do motiv Prstenu, Deagol vidí prsten na dně řeky a známým způsobem z prologu Společenstva jej sbírá.
1:55 - 2:52 Tato část ve filmu není (jak se zdá dle poslechu). Akční hudba nějaké scény z Mordoru, obsahující větší provedení Mordorského tématu, proplétajícího se s tématem Vábení (Prstenu, pozn. překl.).
Boj mezi Sméagolem a Deagolem je doporovázen použitím zvukových efektů, zejména tlukotem srdce (podléhajícího moci, pozn.překl.) Prstenu.
____________________________
Skladba 2: Hope And Memory - Naděje a vzpomínky
Většina těchto motivů se objevuje průběžně ve filmu.
0:00 - 0:22 Spěchající smyčce, Gandalf, Smíšek a Pipin scházejí z Velké síně do stájí v Edorasu. Scéna, kde Smíšek vysvětluje Pipinovi závažnost toho, co udělal, není hudbou doprovázena.
0:22 - 0:51 Narážka na téma Kraje a Společenstva, Smíšek podává Pipinovi zbytek tabáku a loučí se. Roste do ...
0:51 - 1:06 Velká variace na téma Bílého Jezdce, Gandalf a Pipin odjíždějí na Stínovlasovi.
1:06 - 1:25 Téma Společenstva, Smíšek a Aragorn vylézají na strážní věž, aby uviděli odjíždějící, a my vidíme překračovat odjíždějící potok.
1:25 - 1:45 Krásný úsek smyčců, ve filmu neslyšen.
_____________________________
Skladba 3: Minas Tirith
Víceméně skladba související s Minas Tirith, a to od počátečních scén filmu.
0:00 - 0:28 Neumístěno. Zlověstné podání Gondorského motivu.
0:28 - 0:54 Děsivá „pochodová“ hudba, skřeti překračují řeku Osgiliath
a la „Zachraňte vojína Ryana“.
0:54 - 1:15 Strhující akční hudba s vícenásobným Gondorským motivem, Faramir a spol. bojují se skřety v Osgiliathu.
1:15 - 1:37 Sborová část (Ústup z Osgilitathu; TAn 49), skupina lučištníků likviduje skupinu skřetů, Faramir potom nařizuje svým vojákům ústup a odjíždí s nimi do Minas Tirith. Tato část končí právě před příletem Nazgulů do Osgiliathu.
1:37 - 2:02 Nádherné provedení Gondorského motivu, Gandalf s Pipinem vyjíždějí na pahorek a my poprvé zahlédneme Minas Tirith.
2:02 - 2:35 Přerušeno andělským hlasem Ben Del Maestra, Gandalf zahání Nazguly a vede Gondorské jezdce bezpečně do Minas Tirith.
2:35 - 3:37 Ohromující vystavení Gondorského motivu, Peter Jackson nám dává nahlédnout leteckým pohledem na Minas Tirith při Gandalfově příjezdu.
_____________________________
Skladba 4: The White Tree - Bílý strom
Název skladby se týká první části skladby, druhá (větší) část je fantastické „zapalování majáků“.
0:00 - 0:32 Tklivá část se sborem, Gandalf s Pipinem kráčejí kolem Bílého stromu.
0:32 - 1:08 Vzpomínka na Boromira s opakováním hudby ze Společenstva, Denethor hovoří ke Gandalafovi a Pipinovi o svém ztraceném synovi.
1:08 - 1:33 Smyčce v rychlém tempu, Gandalf dává pokyny Pipinovi, který poté šplhá na věž s majákem. Tato část je poté opakována později, když Pipin maják zapaluje.
1:33 - 3:25 Nádherná část, která začíná zapálením prvního majáku a poté se stupňuje každým následně zapáleným signálním ohněm. Hudba roste a přechází do Gondorského motivu (2:37) protkaného hrou smyčců, když majáky hoří. Jedinečná hudba tohoto filmu. Končí, když Aragorn vidí poslední maják z Edorasu.
_____________________________
Skladba 5: The Steward Of Gondor - Správce Gondoru
Víceméně souvislá hudba doprovázející střihy mezi hlavní síní a bitevním polem v průběhu „jídelní“ scény.
0:00 - 1:22
Sbor (Poslední syn; TAn 57) a flétna se mísí při odjezdu Gondorských vojáků ulicemi Minas Tirith a my vidíme tváře zarmoucených přihlížejících.
1:22 - 2:00 Vojensky znějící Godorský motiv, vojáci se dostávají k bráně města a vyjíždějí.
2:00 - 2:34 Pokračují bubny doprovázené orchestrem, linie jezdců se blíží k Osgiliathu. Ve filmu je motiv mnohem delší a končí střihem na Denethora, který jí a ptá se Pipina, zda může zazpívat.
2:34 - 3:37 Pipin zpívá (Home is behind; TAn 65), zatímco si Denethor nacpává tváře jídlem, mezistřihy vojáků přijíždějících do Osgiliathu a skřetů na hradbách zaměřujících své cíle.
3:37 - 3:53 Vážné zakončení, Pipin zadržuje slzy, šípy zasahující vojáky však nevidíme. Ve filmu hudba pokračuje houslovou dohrou, při které Gandalf sedí sám kdesi ve městě a my slyšíme zvonící kostelní zvony.
_____________________________
Skladba 6: Minas Morgul
Další souvislý track doprovázející záběry z blízkosti titulní věže
0:00 - 0:35 Mordorský motiv začíná střihem na jeden z chrličů před Minas Morgul, právě poté, co zelené spirálovité světlo vyšlehlo z věže. Trvá při záběrech na různé lidi v Minas Tirith (i Osgiliathu, pozn. překl.) pozorujicí tuto zelenou spirálu.
0:35 - 0:44 Přerušované žestě, Frodo a Sam se krčí za skalním převisem.
0:44 - 0:57 Král Nazgulů vyletí na svém ukrutném létajícím nosiči a usadí se nad hlavní bránou.
0:57 - 1:28 Skřeti pochodují ven z Minas Morgul za zvuku bušícího motivu, podobného motivu Skurut-hai z předcházejících dvou filmů.
1:28 - 1:58 Neumístěno.Smyčce, zřejmě z nějaké scény Froda, Sama a
Gluma.
_____________________________
Skladba 7: The Ride Of The Rohirrim - Jízda Rohanských
Dva úseky hudby Rohanu ze scén v Šeré brázdě, s vloženou částí z Minas Tirith
0:00 - 0:44 Variace na motiv Rohanu, Theodén projíždí ležením a zjišťuje, kteří muží přijeli.
0:44 - 0:52 Lesní roh a motiv Rohanu, Theodén a Aragorn shlížejí na tábor z útesu, úsek je ve filmu mnohem delší.
0:52 - 1:29 Přerušeno krásnou hrou flétny, Smíšek prosí Theodéna, aby mu dovolil jet do boje spolu s Rohiry. Hudba pokračuje s orchestrem, když smutně sleduje odjíždět Rohiry bez něj.
1:29 - 1:41 Burcující část, Eowyn vysazuje Smíška na svého koně a připojují se k odjíždějící armádě.
1:41 - 2:03 Hudba pokračuje znovu lesním rohem a motivem Rohanu, Rohirové hromadně odjíždějí do
Gondoru.
_____________________________
Skladba 8: Twilight And Shadow - Soumrak a stín
Souvislá hudba doprovázející dějovou linii Arwen
0:00 - 1:25 Zpěv sboru, elfové projíždějí lesem a Arwen vidí představu své budoucnosti.
1:25 - 2:02 Velké místo smyčců, Arwen se obrací a jede domů, aby konfrontovala svého otce se svou vizí.
2:02 - 2:18 Tiché místo, oba hovoří o její budoucnosti.
2:18 - 2:36 Hravý zvuk smyčců, motiv Roklinky, Arwen vystupuje k úlomkům Narsilu.
2:36 - 3:30 Sólo Renée Fleming (Cesta je uzavřena; TAn 81), Elrond si uvědomuje, že Arwen pomalu chřadne.
_____________________________
Skladba 9: Cirith Ungol
Dva krátké úseky ze scén na schodišti a další chybějící úsek jako zakončení.
0:00 - 0:51 Variace na motiv Prstenu, Glum šeptá Frodovi do ucha, že Sam jej brzy požádá o Prsten.
0:51 - 1:19 Variace na motiv Kraje, Frodo říká Samovi po incidentu s lembasem, aby se vrátil a sám pokračuje ve výstupu po schodech.
1:19 - 1:40 Vzestupná část představující motiv Caradhrasu ze Společenstva. Není v konečném střihu kinoverze.
_____________________________
Skladba 10: Anduril
Odpovídající názvu,skladba složena ze dvou částí, vztahujících se k dotyčnému meči
0:00 - 1:15 Hravý zvuk smyčců Roklinky a sbor (Andúril; TAn 72), meč je v Roklince znovu zkut. Krátký úsek vrcholu v 0:37 se opakuje později, když Elrond vytáhne Anduril zpod svého pláště, bezprostředně před následujícím úsekem.
1:15 - 1:42 Vznešený zvuk lesního rohu, Elrond odevzdává Andruril Aragornovi.
1:42 - 1:56 Aragorn vytahuje meč z pouzdra a drží jej vztyčený a prohlašuje „Ostří, jež bylo zlomeno, se vrátí do Minas Tirith“.
1:56 - 2:17 Elrond důrazně žádá Aragorna, aby meč užil ke shromáždění většího vojska, aby „se stal se tím, jímž se zrodil být“. Poté ho vyzývá, aby vstoupil na Stezky mrtvých.
2:17 - 2:35 Vzájemně si říkají v elfštině: „Dal jsem Naději Důnadanům.“ „Mně žádná naděje nezbyla.“ (V knize - dodatky NK - říká tato slova Aragornova matka, pozn. překl.)
_____________________________
Skladba 11: Shelob´s Lair - Doupě Oduly
Temná a frenetická část, nepodobná ničemu ze všech tří LOTR CD, od níž jsme mnoho očekávali.
0:00 - 0:49 Zlověstná část, Glum ukazuje Frodovi vstup do tunelu a nakonec mu radí vejít. Menší vrchol nastává, když se Frodo dotýká „lepkavých“ stěn.
0:49 - 1:13 Vrací se zlověstné téma, které se stupňuje ve strachem šílené smyčce, když Frodo vidí další Oduliny oběti.
1:13 - 1:19 Střih na Samovo slézání po schodech, úsek je ve filmu delší.
1:19 - 1:44 Když Sam spadne a nalezne lembas, pohlédne vzhůru na schody, smyčce opět začínají rychleji a my se střihem vracíme k Frodovi, snažícímu se utéci Odule.
1:44 - 2:34 Nesouvislá akční část, Frodo uniká Odule.
2:34 - 3:01 Střih na Samův boj s Odulou, který, jak se domnívám, sestává také z opakování předchozích částí této skladby.
3:01 - 3:29 Akční hudba přechází ve více melodickou, nicméně více výbušnou, když Sam zápasí s Odulou.
3:29 - 4:07 Skladba dosahuje epických velikostí, když Sam bodá Odulu a ta se ohromeně potácí, před svým zbabělým návratem do tunelu.
_____________________________
Skladba 12: Ash And Smoke - Popel a dým
Tento úsek může být vnímán jako nesouvislý, více či méně jej slyšíme v průběhu filmu od počátku útoku na Minas Tirith.
0:00 - 0:22 Zvuk lesního rohu, zraněný Faramir je vlečen skrze brány města. Nato vidíme skřety natahující katapulty a jejich velitele obhlížejícího mužstvo na svém vrkovi.
0:22 - 0:30 Úsek smyčců, nosítka s Faramirem jsou vynášena na nádvoří.
0:30 - 0:54 Denethor zdrcen vybíhá, aby uviděl zraněného syna a voják vysvětluje, že podlehli přesile. Střih na velícího skřeta, konstatujícího že město páchne strachem.
0:54 - 1:10 Přerušované žestě, nařizuje „propustit zajatce“ a skřeti katapultují odseknuté hlavy do města.
1:10 - 1:55 Úsek je z pozdější scény dobytí (první úrovně, pozn. překl.) Minas Tirith, když skřeti prorazili hradby. Andělský sbor s bušící linií basů, zdivočelí skřeti probíhají spodními kruhy Minas Tirith.
1:55 - 2:27 Tato část následuje ve filmu od 1:10 této skladby. Denethor si zoufá, kráčí na kraj nádvoří, kde (2:20) vidí sílu armády skřetů dole na polích. Mezitím si Pipin zjišťuje, že Faramir dosud žije, a obři začínají nakládat balvany na katapulty.
2:27 - 2:56 Detailní záběr Denethora, který zoufá, že jej Rohan opustil. Skřeti začínají katapultovat balvany na město a Denethor nařizuje všem opustit místa, dokud ho Gandalf nepřivede k rozumu. Část je ve filmu mnohem delší.
2:56 - 3:25 Slyšíme motiv Bílého jezdce, právě když Gandalf zakřičí „Připravte se na boj“ a potom projíždí spodními kruhy města. Část končí velkým střihem, viz trailer, ve kterém Gandalf vyjíždí na hradby, za kterými vidíme Sauronovu armádu a
Mordor.
_____________________________
Skladba 13: The Fields Of The Pelennor - Pelennorská pole
Více částí z bitvy,sestříhaných z různých míst ve filmu dohromady.
0:00 - 1:20 Bubny doprovází motiv Rohanu a motiv Přírody, když Rohirové opouštějí Edoras.
1:20 - 1:47 Více bušící hudba, připomínající Helmův Žleb, skřetí věže se šinou do blízkosti hradeb.
1:47 - 2:52 Působivá dějová část s plně zaznívajícím sborem, Nazgulové slétají na Minas Tirith.
2:52 - 3:22 Triumfální závěr, v němž se ozvývá výpad v Helmově Žlebu, Rohirské vojsko vráží do skřetích řad.
_____________________________
Skladba 14: Hope Fails - Naděje pohasíná
Bez ohledu na nesouvisející část, je hudba většinou z dějové linie Stezek mrtvých.
0:00 - 0:41 Zlověstný úsek, Aragorn se rozhlíží uvnitř Síně mrtvých.
0:41 - 1:13 Tklivé podání Faramirova motivu pro smyčce a tlumené žestě. Ve filmu si je nevybavuji.
1:13 - 1:43 Úžasná smyčcová variace na motiv Vábení, která skončí velmi stísněným zvukem. Zřejmě během dialogu mezi Samem a Frodem při vracení prstenu.
1:43 - 2:21 Hlasitý zvuk žesťů pokračuje atonální částí, Aragorn odráží meč Krále mrtvých a vyzývá Vojsko mrtvých, aby splnilo svou přísahu Isildurovi. Vystřižena je scéna, kdy hudba dosahuje svého nejvíce zlověstného bodu, když Aragorn volá „Co řeknete?“
_____________________________
Skladba 15: The Black Gate Opens - Černá brána se otevírá
Jedna z mých nejoblíbenějších skladeb v celé trilogii. Tyto části z vyvrcholení jsou ve filmu brilantně zpracovány.
0:00 - 0:51 Nejsem si jist, kdy část začíná, ale domnívám se, když se Černá brána začíná otvírat z důvodu názvu skladby a Aragorn a spol. spěchají zpět připojit se ke zbytku Západu a připravit se na prudký útok. Motiv Společenstva slyšíme, když vidíme Aragorna, Gandalfa, Legolase a Gimliho stát v čele ostatních.
0:51 - 1:01 Hudba se ztišuje při střihu na Froda, ležícího v Samově náručí na svazích Hory Osudu.
1:01 - 1:40 Kouzelná hra flétny, Sam se snaží pozvednout Frodova ducha vzpomínkou na Kraj. Domnívám se, že tato část s flétnou je důkazem Shoreovy geniality, protože když část slyšíme ve filmu, bezprostředně si uvědomujeme, že naznačuje, jak malí, zoufalí a osamělí jsou dva hobiti ve srovnání s jejich obrovským, skličujícím úkolem.
1:40 - 2:28 Střih zpět k Černé Bráně, ze které se valí přicházející sktřeti a obklopují kruhem útočníky. Domnívám se, že nádherná sborová část (Hádka; TAn 92) začíná vzájemným vyjádřením cti zemřít jeden druhému po boku mezi Legolasem a Gimlim (a pokračuje po celý následující úsek., pozn.překl.).
2:28 - 3:31 Zpět na úbočí, vyprahlý Frodo říká Samovi, že ztratil všechen smysl reality a je blízko konci. To přináší Samovo k rozhodnutí, říká Frodovi, že se vším musí oba skoncovat jednou provždy.
3:31 - 4:01 První ve filmu plně podaný motiv „Na Západ“. Motiv byl jemně slyšet také když Gandalf hovořil o posmrtném životě. Sam zvedá Froda a po nabrání rovnováhy pokračuje vzhůru po úbočí s Frodem na ramenou. Účinek poslechu této části ve filmu je, dle mého názoru, ohromující. Považuji jej za vrcholný emocionální okamžik filmu.
_____________________________
Skladba 16: The End Of All Things - Konec všeho
Druhá závěrečná sborová skladba filmu tohoto roku, provází děj vztahující se k jejímu názvu.
0:00 - 1:08 Působivá apokalyptická sborová skladba (Zničení prestenu; TAn 128), která začíná právě po Frodových slovech „Prsten je můj“, s ďábelským zábleskem v jeho očích. Pokračuje nasazením prstenu, Glum se přibližuje, zneškodní Sama a směřuje k zápasu s neviditelným Frodem. Ve filmu je skladba přerušována scénami bitvy před Černou bránou a je, domnívám se, delší, než na CD.
1:08 - 1:50 Sborová bouře se zklidňuje do sólového hlasu (Renée Fleming, pozn. překl.) velký záběr Gluma zvedajícího prsten, viděno skrze Prsten samotný, s (omluvitelným) blaženým výrazem na tváři. Úsek účinkuje skutečně dobře, protože všechen chaos se na okamžik zastavuje, a tak si můžeme uvědomit, že jde o jediný skutečně šťastný okamžik Gluma v trilogii. Úsek končí motivem prstenu, když si Frodo začne uvědomovat, že mu Prsten chybí a snaží se jej dostat zpět.
1:50 - 2:13 Znovu nastupuje celý sbor spolu s bijícimi bubny, Frodo nedbá na bolest svého ukousnutého prstu a utkává se s Glumem. Celá sekvence pádu je doprovázena za použití zvukových efektů.
2:13 - 3:52 Další vrchol CD. Nádherný sborový úsek (Neodcházej; TAn 146) s minimálním orchestrálním aranžmá. Originální myšlenkou dalšího části úseku (Ohnivá hora; TAn 149) bylo, že začíná právě když Prsten (konečně!) klesne do lávy a rozpoutává se učiněné peklo. Nicméně úsek postrádáme v konečném střihu filmu. Končí variací na motiv Společenstva, zřejmě s pohledem na členy Společenstva před Černou bránou, jasájící nad Frodovým úspěchem.
3:52 - 4:09 Strhující vrchol, Barad-Dur se sesouvá, zapříčiňuje rozdrcení Sauronova vojska.
4:09 - 5:12 Střih na nádherný úsek sólového partu Renée Fleming (Orli; TAn 150), Orli přilétají zachránit Froda a Sama a dopravit je do bezpečí.
_____________________________
Skladba 17: The Return Of The King - Návrat krále
Nádherná skladba, sestavená z více různých částí, následujícících uceleně ve filmu, příběh směřuje k závěru.
0:00 - 1:12 Nádherná pasáž flétny a smyčců, Frodo se probouzí a setkává se s radujícím se Gandalfem, Pipinem a Smíškem.
1:12 - 1:47 Motiv Společenstva, Gimli, Legolas a Aragornu se připojují k radostnému setkání.
1:47 - 2:15 Motiv Kraje, Frodo si vyměňuje chápavý úsměv se Samem. Skladba roste k ...
2:15 - 2:44 Velký vrchol, letecký záběr přeplněného nádvoří, poté se přibližuje dolů ke Gandalfovi, který korunuje Aragorna.
2:44 - 3:13 Motiv Gondoru, Aragorn je korunován.
3:13 - 3:43 Aragorn krátce promluví a jeho řeč se setká s potleskem všech přítomných.
3:43 - 4:19 Aragorn zpívá (Aragornova korunovace; TAn 153), poté sestupuje po schodech zaplaven sprškou korunních plátků (Bílého stromu, pozn. překl.), se zpěvem stále znějícím v pozadí.
4:19 - 4:40 Motiv Společenstva, Aragorn se setkává s Legolasem, skladba roste k ...
4:40 - 5:25 Téma Arwen (Píseň pro Tinúviel; TAn 154), Arwen vychází spoza korouhve a setkává se s Aragornem.
5:25 - 5:52 Pro Aragorna se všechny sny stávají skutečností.
5:52 - 6:14 Oba kráčejí nádvořím a jdou vstříc hobitům, před kterými se Aragorn skloní.
6:14 - 6:43 Nádherné podání motivu Kraje, všichni se před hobity sklání.
6:43 - 7:21 Pohled se vzdaluje od Minas Tirith, které přechází v mapu Středozemě, doprovázený Frodovým hlasem.
7:21 - 8:12 Motiv Kraje, pohled se přibližuje na mapě ke Kraji a vidíme návrat hobitů.
8:12 - 8:23 Není ve filmu.
8:23 - 9:04 Housle doprovázejí posezení hobitů u Zeleného Draka a všobecné „nasávání“.
9:04 - 9:18 Hobiti pozvedávají své pinty k přípitku.
9:18 - 9:40 Sam sebere odvahu a odchází za Růžou.
9:40 - 10:14 Hudba vzrůstá do záběru svatby Sama a Růži. Skladba končí střihem na Froda ve Dně pytle.
(Ve filmu hudba pokračuje jednou z nejúžasnějších tichých pasáží „There is no going back - Není cesty zpět“, která na CD není, pozn. překl.)
_____________________________
Skladba 18: The Grey Havens - Šedé přístavy
Jak název skladby naznačuje, hudba doprovází závěrečné pasáže.
0:00 - 0:51 Nádherný úsek flétny, který začíná pohledem na jezírko v Hobitíně a projíždějícího Gandalfa s povozem. Poté vidíme Froda a Bilba uvnitř vozíku.
0:51 - 1:11 Motiv Společenstva, čtyři mladí hobiti pomáhají Bilbovi sestoupit ze schodů.
1:11 - 2:19 Objevuje se nový silný motiv této skladby, vidíme Bilbovým pohledem Elronda, Celeborna, Galadrie, stojící na molu blízko lodě. Hudba pokračuje, když zmínění doprovází Bilba na palubu.
2:19 - 3:23 Velmi krásný kousek od Howarda Shore. Když se loučí Gandalf, slyšíme tu samou hudbu, kterou jsme slyšeli právě po východu z Morie a Gandalfově pádu. Frodo se objímá se Smíškem a Pipinem.
3:23 - 4:40 Srdcervoucí podání motivu Kraje, doprovázené broukáním sboru (Šedé přístavy?; TAn 161) a flétnou, Frodo se loučí se Samem. Ve 4:07 slyšíme motiv spojený se Samem, Frodo se s ním dlouze a srdečně objímá.
4:40 - 5:17 Nový motiv uvedený před návratem, Frodo nastupuje na loď (naposledy se usmívá, dopl. překl.) a loď odplouvá na moře.
5:17 - 5:59 Motiv „Na Západ“ krásně scénu zakončuje a zve nás k jedinečnému záběru na loď odplouvající do západu slunce.
_____________________________
Skladba 19: Into The West - Na Západ
Skutečně skvěle vymyšlená a napsaná závěrečná skladba (Na Západ; TAn 163), doprovázející titulky, (ve filmu jí předchází krátký úvod, pozn.překl.), doplněna je ve filmu dvěma novými motivy (motivem Aragornovy korunovace a motivem snu Arwen, pozn..překl.), se závěrečnou ztišující se pasáží.
_____________________________
Hlavní zaznamenané chybějící části
Více podrobností o chybějící hudbě - viz http://www.moviemusic.com/mb/Forum1/HTML/012226.html
1. „Za Froda“
Nejvíce opomenutá část, dle autorova názoru. Právě když Aragorn říká výše uvedené a vrhá se do útoku v bitvě před Černou branou, těsně následován Smíškem a Pipinem, zní ve filmu impozantní sborová verze motivu Společenstva, jako přechod mezi scénami bitvy a Glumovým bojem se Samem a Frodem v blízkosti vstupu do Hory Osudu. Tato část (a nejen tato, pozn.překl.) je dostatečným důvodem pro rozšířené vydání soundtracku.
2. Legolasův boj s Olifantem
Velká akční scéna, Legolas jednou rukou bojující s Olifantem a jeho osádkou.
3. Útok Rohirů
Velké podání motivu Přírody (nejsem si jist proč, ale nevadí), Rohirové útočí na armádu skřetů na Pelenorských polích.
4. Orlové
Krátká sborová a sólová část, orli nesou ve zpomaleném záběru Frodo a Sama do bezpečí.
(Tato část je ve skladbě č. 16, pozn. překl.)
5. Éowyn
Ve filmu jsou mnohé variace motivu Éowyn v průběhu jejích klíčových scén.
6. Závěrečné titulky
Úvodní část závěrečných titulků uvozuje orchestrální část, než Annnie Lennox začne zpívat.
(Pozn. překl. Dovoluji si připojit minimálně další dvě opomenutá místa:
7. Již zmíněný úsek následující po Samově svatbě, s Frodem přecházejícím po Dně pytle, pracovně nazvaný „There is no going back - Není cesty zpět“ a
8. Hudbu závěrečné scény - návrat Sama - doprovázenou Frodovým hlasem, pracovně nazvaný „My dear Sam - Můj drahý Same“ vrcholící do samého závěru před titulky.)
_____________________________
Obecné poznámky překladatele:
Textovou analýzu soundtracku včetně překladu z elfského originálu a souvisejícího slovníku najdete na http://www.elvish.org/gwaith/movie_soundtrack_rotk.htm, případně
Soundtrack Analysis ROTK.htm
Překlad textů skladeb soundtracku do češtiny najdete v překladu scénáře filmu od Annaího na http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=511
Z obou pramenů jsem také čerpal při „pracovním“ zařazení odkazů na související texty do překladu, ve formě (Název textu; TAn xx), tj. Transcript Annaí a příslušná stránka. Je velmi pravděpodobné, že jsem se v tom mohl zmýlit, za což se omlouvám. (Některé texty mohou být pouze ve filmu a nemusí být na CD, případně se mohou lišit rozsahem.) Za každé doplnění a upřesnění budu vděčen.
Za případné nedostatky v překladu se omlouvám roněž.
Na překladu obdobného pro Dvě věže se pracuje. Analýzu Společenstva prstenu jsem v této podobě nenalezl, i když zdroje textové existují. V případě časových možností a zájmu bych analýzu hudební zkusil vytvořit sám.
Je to fakt skvělý. Nevím co víc zda film nebo ta hudba. Je to jasný.... Tohle nerozhodnu, ale miluju i te soundrack! Tak když si ho koupíte, neprohloupíte!!!!
Watcher: máš pravdu, ta flétna s motivem Hobitína se tam poprvé objevuje při spomaleném záběru na Froda, který se plazí do Hory Osudu. Tenhle moment patří podle mě k nejsilnějším ve filmu...
Aman: No já taky nemám doma ROTK, ale tímhle jsem si skoro jistý. Jenom na to upozorňuju, protože jsi chtěl, abych ti dali vědět, když si něčeho všimneme. A je to pěkně napsané, tak ať je to i co nejsprávnější :-))
Aman: Domnívám se, že v popisu je chyba u skladby č. 15, The Black Gate Opens -první ztišení hudby, krásný motiv na flétnu, zazní ne když Sam drží Froda v náručí, ale když se Frodo plazí po rukou do svahu hory Osudu. Teprve při druhém flétnovém motivu drží sam Froda v náručí.
Díky, pro soundtrackového amatéra užitečný pohled na to, jak se z tolika všemožných motivů a variací vytvoří jednotlivá skladba. Vůbec jsem netušila, že existuje motiv Vábení Prstenu apod. A nevím sice, jak je to s tím časem, ale zájem o Společenstvo by byl :-)
to Aman: veľmi ďakujem za perfektný preklad rozboru, ešte som sa s podobným nestretla (to vieš, na angl. stánkach nepátram:-) a podľa mňa je skvelé vedieť, čo si môžeme pri počúvaní hudby pedstaviť (najmä v mojom prípade, keď film mám možnosť vidieť vždy len 1x a popravde, jediné čo si o hudbe vybavujem je, že bola úchvatná, perfektne dopĺňa obraz a častokrát mi vyháňa slzy so očí)
Tiež mám podobnú otázku ako Půlka, či sa niekde dá stretnúť a zohnať chýbajúce skladby- najmä mi budú chýbať tie "There is no going back" a "My dear Sam", práve tie sú také jemné a medzi všetkými tými námetmi ako Gondor, Rohan,Mordor a iných "bojových" ich je na CD ako šafránu (tak sa mi aspoň podľa rozboru zdá).
Míšánek: to ani netuším, ale poviem ti ja som vlastne nijaké CD ešte ani nepočula :-( (a keďže v kine nám ju nedopriali, "Into the West" som tiež ešte nepočula)...tak veľmi sa teším na všetky tri soundtracky, čo som si konečne mohla objednať (keby už bol marec:-). Zdá sa mi však, že to urobia ako vždy, vymyslia vždy nové a nové rozšírené verzie :-( len aby si ich človek kúpil...ktovie, či by sa k nim dalo dostať na nete (viem, že ty si proti tomu:-) dúfam, že keď to bude aktuálne, tak sa to tu na webe pretrasie.
neuveritelne zpracovany rozbor, moc dekuji!
Off topic: Prodlouzena verze Dvou vezi bezi v Minimultikine Modrany, Praha 4., telefon:244 402 255. Upozorneni: nejste-li hobiti velikosti, vyvarujte se jinych listku nez kraj do ulicky :o)
d3u5, Balrog: html tagy úmyslně filtruji. A než zaplácnout naprosto nemístně, zbytečně a otravně čtyři příspěvky v komentáři, tak jsi mi raději měl poslat info a já bych to dal do příštího článku...
Diskuze čtenářů na těchto stránkách není provozovatelem serveru nijak moderována a upravována. Provozovatel nemá vliv na obsah jednotlivých příspěvků a nenese za ni zodpovědnost. Vyhrazuje si však právo kterýkoliv příspěvek smazat, pokud bude odporovat normám slušného chování.
27.1. 2009 Pokud o tom náhodou ještě nevíte, tak 28. května bude v Praze zahrána Symfonie Pán prstenů! Detaily najdete a lístky můžete objednávat ZDE 9.4. 2008 Na adrese www.lotrcon.cz najdete pozvánku na letošní LOTRcon ve dnech 27.6 - 29.6 2008, pásma na téma nejen Pán prstenů jako součásti Festivalu Fantazize. 5.3. 2007 Máte radi fantasy a sci-fi? Baví Vás história Slovanov? Ste blázni do mangy a anime? Alebo si chcete len prísť vyskúšať DDR či Sing Star ? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali pozitívne, potom niet lepšej voľby ako navštíviť Slavcon 2007. Pestrý trojdňový program len za 200 Sk v predpredaji a za 250 Sk na mieste. Pre bližsie informácie navštívte stránku www.slavcon.arda.sk, kde sa môžete priamo zaregistrovať. (akci pořádá Spoločenstvo Tolkiena, kon 15.11. 2005 Dne 17.11.2005 od 14h se v sále HAMU uskuteční koncert Pražského Filmového Orchestru (viz. malá recenze). I tentokrát je krom hudby J. Williamse připravena The Lord of the Rings Trilogy Howarda Shorea. Více informací na stránkách PFO 10.1. 2005 Palace Cinemas Slovanský dům mají na programu maraton všech rozšířených verzí Pána prstenů. Bohužel startuje o půlnoci z 18. na 19. ledna (úterý na středu), což při dvanácti hodinách filmu není dvakrát ideální čas. Tohle rozhodně není poslední příležitost, takže se nemusíte snažit zlikvidovat v takto nelidský termín a v klidu můžete počkat. A nebo zajít jen na rozšířený Návrat krále...