Fangorn - rozhovor s Richardem Taylorem z Weta Workshop a Johnem Rhys-Daviesem, hlasem Stromovouse - spousta informací ze zákulisí natáčení jedné z nejočekávanějších částí Dvou Věží
Na oficiálních stránkách
k filmu se objevil moc zajímavý speciál
o Fangornu. Formou několika fotografií a rozhovorů nám předkládá
obraz toho, jak budou les a jeho nejstarší obyvatel, Stromovous, ve filmu ztvárněni,
a jaký problém byl všechno to natočit. Všechny texty přeložila (v)Eru,
díky moc!
Povídání s Richardem Taylorem z WETA workshop Lesní říše Fangorn je velmi strašidelné prostředí a platí to dvojnásob, když máte za úkol přenést ho z knihy na filmové plátno. Richardu Taylorovi – šéfovi WETA Workshop byl vložen na bedra tento úkol vskutku entích rozměrů poté, co se Peter Jackson rozhodl, že na světě neexistuje žádný skutečný dostatečně mystický a tajemný les odpovídající Tolkienově vizi.
„Obvykle je docela snadné vytvářet nějaké prostředí pro fantasy, máte prostor pro představivost“, vysvětluje Taylor, „Je to jako rovnice. Když dosadíte správné hodnoty, vyjde vám správný výsledek. Ale když se snažíte o něco jako je Fangorn, je to jiné, protože každé malé dítě ví, jak vypadá takový strom, takže nelze nikoho oblafnout použitím zrcadel a kouře jako u většiny filmových efektů.“ Jak tedy dokázal Taylor splnit svůj úkol? Tím, že myslel v malém. Oddělení miniatur WETA vyrobilo detailní model této lesní říše. A k tomu, aby vše vypadalo dokonale skutečně a živě bylo zapotřebí používat jen skutečné a živé prvky. Jejich hledání a vymýšlení se celý tým, poctivě a dlouho věnoval. „Dostali jsme se na ta nejdrsnější místa, mučená větrem, totálně pustá, na hřebeny nejvyšších hor… Pěstovali jsme si stoleté hlodášové keře, které byly na Nový Zéland kdysi importovány ze Skotska, začaly se nepřirozeně agresivně šířit a vytvořily naprosto neproniknutelné porosty, které by těžko někdo zkoušel projít – nedej bože je mýtit. Ale teď jsme tady my. Točíme Pána prstenů a potřebujeme dokonalý Fangorn a tyhle houštiny pokroucených a pokřivených hlodášových keřů jsou přesně to pravé. Umíte si představit nadšení farmářů, když jsme jim oznámili že jim dáme 100 babek za jeden keř – nejen že jsme je zbavili plevele, ale ještě jsme jim dobře zaplatili!“ Hlodášníky byly použity pro kmen a spodní větve (jejich ostré trny poněkud komplikovaly natáčení), na klenbu Fangornu byla použita ještě jiná skutečná drsným podnebím pokroucená rostlina, která má velmi drobné listy, které při zvětšení miniatury vypadaly přirozeně velké.
Když už byly nalezeny vhodné modely stromů, bylo nutné sestavit les se vším všudy. Taylorův tým to provedl umístěním stromů na pohyblivé plošiny, které se tak mohly nastavit do nejlepší pozice. Lesní půdu WETA udělala z koberců živého trávníku, který se dal srolovat a přenést, kdy bylo potřeba. Posledním krokem bylo vytvořit dojem lesního humusu, Taylor tu použil opravdu netradičního zdroje: „Získali jsme ho trháním nekonečného množství čajových pytlíků, které jsme nakoupili od čínských a indických obchodníků. Dosáhli jsme tak dojmu bujného propleteného živoucího malého, ale velmi skutečného lesa i s dokonalým humusem. A navíc – po celou dobu natáčení to na scéně krásně vonělo!“
Výzva stvoření Stromovouse
J.R.R. Tolkien vytvořil v Pánu prstenů prastarou kulturu pastýřů stromů – entů. S přivedením těchto obživlých stromů k pohybu se Jackson rovněž obrátil na WETA Workshop a Digital. Největší výzvou bylo to, že při jejich tvorbě byla fantazie tvůrců omezena – musela se zachovat podoba stromů – jejich vzhled a charakteristiky jsou po celém světě dosti profláklé.
„Enti byli obtížní hlavně proto, že jejich kořeny vrůstají do země když chodí“, říká hlavní tvůrce bytostí – Eric Sainden. „Také bylo složité spojit strom a živou postavu – vytvořili jsme hromadu pohyblivé kůry, která se různě muchlá a kroutí, když Stromovous pohybuje tvářemi nebo očima.“
Za pomoci Alana Lee a Granta Majora byl Daniel Falconer hlavní stvořitel Stromovouse, nejstaršího z entů. „Věřím, že Stromovous přinese na plátno nádech krásy a mystiky. Na plátně se dosud žádné podobné stvoření neobjevilo, je to tvor s nekonečnou pamětí a nesmírnou moudrostí.“
WETA sestavila mnoho maket Stromovouse dokud nebyl Jackson s designem naprosto spokojen. Poté se musela postavit 15 stop vysoká pohyblivá figura, tak aby mohlo docházet ke skutečné komunikaci mezi ním a Smíškem a Pipinem. K zdokonalení pohybů obličeje byl vytvořen ještě počítačový model enta.
John Rhys-Davies (alias Gimli) byl ten, kdo této bytosti propůjčil hlas. Jakožto horlivý obdivovatel Tolkienova díla Davies důvěřoval režisérovi - že je to risk, který stojí za to.
„Uvědomoval jsem si, že se jen malou mírou podílím na přivedení této postavy k životu, což byl technicky velmi složitý proces. Je to ale velká zodpovědnost – když se všechno povede, bude to můj hlas, který čtenáři uslyší, kdykoli budou číst knihu. Pokud ne, uchýlí se raději ke své staré vžité představě.“ Poté, co vyzkoušeli velkou škálu zvukových efektů, Jackson se rozhodl, že zůstanou u Rhys-Daviesova vlastního přirozeného hlasu, pouze použijí různé techniky v různých fázích entí řeči. „Zkusili jsme všechny myslitelné zvuky, které můj hlas dokázal vyloudit,“ říká herec, „nakonec jsem zjistil, že dokážu vytvořit zvuk, který zní, jako když už je můj hlas unavený. Ten jsme pak několikrát zpomalili a dosáhli jsme tak hlubokého jakoby řevu, kterým se domlouvám s ostatními stromy. Zní to jako velrybí zpěv.“
Rozhovor s Johnem Rhys-Daviesem Během více než 30 let, kdy působí na scéně, dokázal John Rhys-Davies, že je velmi všestranným umělcem, objevoval se v různých rolích od Shakespeara po Indiana Jonese. Ve Dvou věžích si zkusil něco, co si mnoho herců nemá možnost vyzkoušet – objevil se ve dvou rolích v jednom filmu. Nejen jako sekyru třímající trpaslík Gimli, ale také zapůjčil hlas Stromovousovi, vůdci nejstarších bytostí Středozemě – entů.
Otázka: Když jste začínal svou kariéru, napadlo by vás, že budete jednou hrát trpaslíka a 14 stop vysoký strom v jednom a tom samém filmu? Odpověď: Co to asi vypovídá o herci, když se objeví v takovýchto rolích v jednom filmu? Asi bych měl svojí kariéru rychle ukončit (smích). To by asi platilo, kdyby se nejednalo o Pána prstenů. Je to čest účastnit se něčeho podobného. Přiznejme si to – Jackson je génius, definitivně se zařadil mezi nejlepší režiséry světa. Věřte mi – až budou všechny tři filmy dokončeny a promítnuty, uvědomíte si, že je to opravdu jeden z nejlepších filmů vůbec. A až se po 20 letech podíváte na top 10 filmů, Pán prstenů tam bude.
Otázka: Jak byste popsal Stromovouse někomu, kdo ho nezná? Odpověď: Nejstarší bytost na světě, nejstarší žijící tvor ve Středozemi. Jeho paměť je nekonečná, ale všechny jeho procesy jsou neskutečně pomalé.
Otázka: Kam jste chodil na nápady při vytváření hlasu
Stromovouse? Odpověď: Ptal jsem se jednoho skvělého showmana z rádia: „Jak sakra mluví takový strom?“ a on měl několik přátel- předních odborníků v oblasti Tolkienova díla, každý z nich mi napsal velmi podrobný popis, každý totálně popíral všechny moje představy, všechny naprosto protichůdné. Jeden z nich mi napsal „No, existuje jen jeden herec, který ho může namluvit – James Earl Jones (smích). No ale nějak jsem to nakonec zvládl.
Bylo by velmi jednoduché udělat tu chybu – chodící a mluvící strom velmi dobře funguje v naší představivosti a na papíře v knize, ale bylo extrémně obtížné vyhnout se dojmu komična a směšnosti. Co byste udělali? Drželi byste se striktně Tolkienovy vize a riskovali, že výsledek bude vypadat nedůstojně, nebo byste ji zradili a enty vynechali úplně? Za to patří velká pocta Jacksonovi – zvládl to skvěle.
Otázka: Velká výzva, že? Odpověď: Obrovská, protože v knize je Stromovous velmi pomalé a rozvážné stvoření a ve filmu jsme neměli dost času na všechno, co by tam patřilo. Udělali jsme mnoho pokusů, než se Peter rozhodl pro ten malý zlomek co tam zůstal.
Otázka: Jak dlouho zabere takové namluvení postavy? Odpověď: Něco přes dva týdny. Tříhodinová sezení – pořádně vyčerpávající. Zkusili jsme toho moc a nebáli jsme se experimentovat. Bylo to ale hodně zajímavé a zábavné zkoušet úplně nové věci. Dělali jsme nějaký zvuk mnohokrát a mnohokrát a já už neměl představu jestli je to dobré nebo ne – Peter pak řekl: „Teď je to ono“ a já věřil svému režisérovi.
Otázka: Hlas je jen část procesu oživení Stromovouse. Co jiného bylo potřeba k stvoření entů i samotného
Fangornu? Odpověď: Část práce odvedly počítače, také se používaly miniatury. Znáte to – Peter je schopný všech špinavých triků k tomu aby dosáhl svého a někdy ani nerozeznáte typy efektů od sebe, protože se strašně rychle střídají. Dělalo na tom několik týmů – spousta lidí, víte? Všichni – animátoři, grafici, technici i herci byli určitým způsobem provázaní a všemu tomu velel Peter Jackson.
Otázka: Ve Fangornu jste ve dvojroli… Odpověď: Ano, ještě jako Gimli – bylo to celkem zajímavé mluvit sám se sebou!
Otázka: Už jste viděl dokončený film? Odpověď: Ještě jsem žádné záběry z konečné verze neviděl. Pokud se to povedlo, beru na sebe plnou zodpovědnost za úspěch. Pokud ne, obraťte se na Petera Jacksona (smích).
Three Dimensional Printing A Catalyst for a Changing Orthopaedic Landscape, Jonathan Minto, Xuan Zhou, Jenna Osborn, Lijie Grace Zhang, Kausik Sarkar, and Raj D <a href=https://fastpriligy.top/>priligy generic</a> HGH is a recently discovered hormone that has fueled the growth of today s IFBB bodybuilders, as it is one of the reasons why they are the organization s largest and thickest
Nolofinwë: Těžko říct. Osobně si myslím že Gimli sestavil ten rodokmen pro Elessara dřív, datum svého odjezdu nechal nevyplněné a dopsal ho tam někdo až později (Tolkien? :))) Ale to je pochopitelně jenom planá ničím nepodložená hypotéza. Jinak zrovna teď jsem našel poznámku, že letopočty byly opravdu v tomhle vydání z roku 1993 zrevidované, podobných případů tedy bude víc a "historici" by si tudíž měli pořídit novější verzi (než český překlad vydání z roku 1978).
Angrandir: Díval jsem se do svého anglického vydání a máš pravdu. V tom případě to ale nechápu. Je tam psáno, že rodokmen zhotovil Gimli pro Elessara, Pokud je tam zaznačen i jeho odjezd v roce 120 Č.v. (který asi těžko mohl předvídat), nemohl být rodokmen vypsán dříve než v tomto roce. Z toho tedy vyplývá, že se Elessarovi dostal do rukou až po smrti? :-)
Adrian: Myslím si že v překladu Mladé fronty je chyba. V anglickém vydání které mám doma já (HarperCollins 1993) je (v tom samém rodokmenu) uvedeno Gimli, Elf-friend 2879-2141 (F.A. 120).
Adrian: U toho rodokmenu trpaslíků z dodatků je napsáno "Rod trpaslíků z Ereboru, jak jej vypsal Gimli, Glóinův syn, pro krále Elessara". V tom případě by tam mohl Gimli asi těžko napsat o své vlastní smrti či odplutí. Chápu to tak, že ten rok 3121 (100 Č.v.) je rokem ve kterém Gimli rodokmen zhotovil.
Hej, lidicky, ja se toho proste nedockam...to ja spis uschnu...jeste cely vanocni prazdniny......aaaargh!!
Proc jsem se proboha nenarodil v USA??!!??
Zacnu odecitat hodiny...
K.N.
Ahojte! Chcel by som sa spytat odbornikov na Pana Prstenov a Silmarillion na jeden problem,ktory uz dlhsiu dobu neviem vyriesit. Viem ze sa netyka tohoto clanku,ale snad mi odpustite a najde sa niekto, kto mi bude vediet poskytnut relevantnu odpoved. Takze: V dodatkoch k Panovi Prstenov (konkretne v casti o Trpaslikoch)sa v rodokmene najvacsich trpaslikov uvadza, ze Gilmli, syn Gloinov, zil v dobe 2879 - 3121 Tv (tretieho veku), resp. ze zomrel v roku 100 Stvrteho veku. No a potom v dalsich dodatkoch (konkretne v casti venovanej popisu udalosti,ktore sa stali po skonceni vojny o prsten) sa pise, ze v roku 3141 tretieho veku (120 Stvrteho veku) kral Elessar zomiera a ze po jeho smrti elf Legolas konecne uposluchol hlas svojho srdca a vydal sa na more do Zemi nesmrtelnych. Dalej sa tam pise, ze spolu s nim zo Stredozeme odisiel aj trpaslik Gimli. No a tu je moj problem.Ako s Legolasom mohol Gimli odist,ked uz podla vyssie uvedeneho datumu jeho smrti mal byt uz 20 rokov po smrti.Velmi pekne prosim o odpoved a vopred dakujem.
Diskuze čtenářů na těchto stránkách není provozovatelem serveru nijak moderována a upravována. Provozovatel nemá vliv na obsah jednotlivých příspěvků a nenese za ni zodpovědnost. Vyhrazuje si však právo kterýkoliv příspěvek smazat, pokud bude odporovat normám slušného chování.
27.1. 2009 Pokud o tom náhodou ještě nevíte, tak 28. května bude v Praze zahrána Symfonie Pán prstenů! Detaily najdete a lístky můžete objednávat ZDE 9.4. 2008 Na adrese www.lotrcon.cz najdete pozvánku na letošní LOTRcon ve dnech 27.6 - 29.6 2008, pásma na téma nejen Pán prstenů jako součásti Festivalu Fantazize. 5.3. 2007 Máte radi fantasy a sci-fi? Baví Vás história Slovanov? Ste blázni do mangy a anime? Alebo si chcete len prísť vyskúšať DDR či Sing Star ? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali pozitívne, potom niet lepšej voľby ako navštíviť Slavcon 2007. Pestrý trojdňový program len za 200 Sk v predpredaji a za 250 Sk na mieste. Pre bližsie informácie navštívte stránku www.slavcon.arda.sk, kde sa môžete priamo zaregistrovať. (akci pořádá Spoločenstvo Tolkiena, kon 15.11. 2005 Dne 17.11.2005 od 14h se v sále HAMU uskuteční koncert Pražského Filmového Orchestru (viz. malá recenze). I tentokrát je krom hudby J. Williamse připravena The Lord of the Rings Trilogy Howarda Shorea. Více informací na stránkách PFO 10.1. 2005 Palace Cinemas Slovanský dům mají na programu maraton všech rozšířených verzí Pána prstenů. Bohužel startuje o půlnoci z 18. na 19. ledna (úterý na středu), což při dvanácti hodinách filmu není dvakrát ideální čas. Tohle rozhodně není poslední příležitost, takže se nemusíte snažit zlikvidovat v takto nelidský termín a v klidu můžete počkat. A nebo zajít jen na rozšířený Návrat krále...