Dokumentární materiál z rozšířené edice Dvou věží.
Pozn. verlit: 
  Snažila jsem se při překladu vystihnout náladu. Jelikož je hodně točených rozhovorů 
  živých a bezprostředních, ti, kdo mluví, se často opakují, zasekávají nebo nedokončují 
  věty, což jsem v překladu zachovala.
  Filmové dialogy, které se občas objeví v dokumentu, jsou odlišeny kurzívou, 
  stejně jako instrukce apod., které nejsou natáčené ve studiu. Kurzívou jsou 
  také psány názvy lokalit. Filmové dialogy jsem zpočátku překládala, ale pak 
  jsem přestala, protože jsem si nebyla jistá přesným zněním českého překladu. 
  Věřím, že vám to nebude vadit.
Překlad vychází z anglických titulků, které už jsou samy o sobě trochu zestručněné, takže nemusí vždy zachycovat doslova to, co říká příslušný herec, režisér apod. Obsah sdělení je samozřejmě zachován.
Překládala jsem z titulků při zpomaleném chodu, takže jsem paralelně neslyšela zvuk. Občas se stává, že začne hovořit nová osoba a její jméno se objeví v titulcích až po chvíli. V ojedinělých případech se proto může stát, že několik vět připisuji někomu jinému, než kdo už v tu chvíli mluvil. Omlouvám se, ale neměla jsem už sílu znovu celý dokument poslechnout a tyhle drobnosti opravit. Pokud na nějakou narazíte, napište mi a já to dám do pořádku. Věřím, že vás to nepřipraví o zážitek!
Případné poznámky a komentáře k textu můžete posílat na adresu: verlit@centrum.cz, případně se zapojit do diskuze u článku, v Taverně na fantasy-scifi.net nebo fóru zde na webu.
Zde v článku jsou pouze první dvě stránky!
  Celý dokument (30 stran) stahujte zde: Word 
  DOC 85 KB
  
BARRIE M. OSBORNE/Producent
  Všechny tři filmy jsme natočili najednou. Je pro mě nemožné, oddělit od sebe 
  zkušenosti s jejich natáčením. Produkční období filmování.
ZANE WEINE/Unit Production Manager
  Pokud natáčíte, dejme tomu, romantickou komedii nebo přímočarý, nenáročný film, 
  trvá to tak 9-12 týdnů. Velký akční film se natáčí tak 16-20 týdnů. My jsme 
  natáčeli 14 měsíců. Ve chvíli, kdy jsme se dostali k natáčení základu Dvou věží, 
  začali jsme se rozdělovat do menších týmů. Měli jsme natáčecí tým pro Froda 
  a Sama, další pro Aragorna, Legolase a Gimliho a ještě další pro Smíška, Pipina 
  a Stromovouse.
ELIJAH WOOD
  Byla to tak odlišná zkušenost od natáčení Společenstva. Bylo to doslova rozbití 
  Společenstva v tom smyslu, že každý z nás se teď vydal na svoji vlastní cestu.
VIGGO MORTENSEN
  Už jsme spolu po dlouhé časové úseky nebyli. Pracovali jsme tvrdě, ale každý 
  někde jinde.
DOMINIC MONAGHAN
  Připadalo nám to, jako že teď obděláváme svoje vlastní pole. Že teď procházíme 
  naším vlastním příběhem.
BARRY OSBORNE/Producent
  Produkce se stala mnohem rozsáhlejší a bylo mnohem těžší ji řídit. Byli jsme 
  daleko víc rozstrkáni do různých koutů země. A zároveň jsme chtěli, aby byl 
  film jednotný. Jediný způsob, jak toho dosáhnout, bylo, aby ho režíroval skutečně 
  jen jeden muž. A to byl Peter. Takže když jsme rozeslali na různé strany ty 
  natáčecí týmy, potřebovali jsme, aby měl Peter možnost kontrolovat, co ostatní 
  týmy dělají.
ZANE WEINE/Unit Production Manager
  Měli jsme satelitní spojení a jednotlivé natáčecí týmy měli své vlastní satelitní 
  paraboly.
NEZNÁMÝ TECHNIK
  Tohle je vysokonapěťový UHF vysílač, kterému říkáme mikrolink. Spojuje nás se 
  satelitem.
  Pokud budeme někde na Jižním ostrově, Peter může dostat v přímém přenosu informace 
  o tom, co se děje v druhém týmu na Severním ostrově. Může sedět před svým monitorem 
  a dívat se na to, co dělají.
  
  Pojďte se mnou, já vám to ukážu. (Kus seběhne a obrátí se zpět). Právě jsem 
  si vzpomněl, že Peter je tu dneska s námi, takže nemusíme signál nikam posílat. 
  Byla by to hloupost!
BARRY OSBORNE/Producent
  Vzhledem k tomu, že jsme natáčeli na tolika velmi odlehlých lokalitách, opravdu 
  jsme vypadali jako cestující cirkus. Byla to pořádná výprava (záběr na tančícího 
  skřeta).
  ZANE WEINE/Unit Production Manager
  Někdy to bylo pěkně hnusné, špatné počasí, měli jsme armádu náklaďáků, které 
  neustále potřebovaly opravy. Vozili jsme lidi v helikoptérách na natáčecí místa 
  na vrcholcích hor. Bylo to pěkně náročné, ale byla to zábava. Nikdy to nepřestala 
  být zábava. A Pete a Barrie pracovali právě tak těžce, jako kdokoli z nás. Takže 
  tím dávali příklad zbytku týmu i hercům.
ANDREW LESNIE/Director of Photography
  Vždycky věřím, že pokud je atmosféra za kamerou opravdu dobrá, kreativní a plná 
  energie, pomáhá to stvořit atmosféru, osobitost filmu.
JOHN RHYS-DAVIES
  PJ nedal nikdy najevo ani na chvilku nespokojenost nebo rozčilení nebo netrpělivost 
  nebo něco podobného. Měli jsme jen tři nebo čtyři hodiny spánku zhruba po dobu 
  14 měsíců, ale on tam vždycky byl, vždycky trpělivý, vždycky věděl, co chce 
  a tak jsme pokračovali dál a dál přes stránky scénáře a věděli jsme, že vytváříme 
  mistrovské dílo.
EMYN MUIL
  Mount Ruapehu, Tongariro National Park
Sam: Mordor, jedno místo ve Středozemi, které nechceme vidět zblízka a přitom se právě tam nemůžeme dostat.
PETER JACKSON
  Emyn Muil byl z valné části filmován na sopce Ruapehu, kde je malá, nádherná 
  oblast se špičatými skalisky, kde jsme natočili docela hodně scén.
  
  Sam: Lembas...a podívejte! Další lembas!
PETER JACKSON
  Jednoho dne jsme filmovali dialog mezi Frodem a Samem a najednou odpoledne se 
  zatáhly mraky a zničehonic nás úplně zahalily. Nemohli jsme pokračovat v natáčení, 
  ale napadlo nás, že to má fantastickou atmosféru. Bylo to úžasné.
  
  SEAN ASTIN
  Bylo to opravdu strašidelné a krásné zároveň a Peter najednou povídá: "Pojďme 
  natáčet."
  
  RICK PORRAS
  Chytili jsme jednu kameru, ruční kameru a asi tucet nás vylezl nahoru na skály 
  s Elijahem a Seanem. Natočili jsem skvělý materiál. Vyšla z toho fantastická 
  sekvence, za použití velice prosté technologie. Byla to taková ta věc, kterou 
  byste mohli udělat při natáčení filmu s hodně malým rozpočtem.
ELIJAH WOOD
  Opravdu jsme využili možností té lokality a jak to tam vypadalo právě toho dne 
  a bylo to skvělé, ale taky bylo zatraceně hnusně zima.
SEAN ASTIN
  Všechny ty pocity, které máte při natáčení ve skutečném prostředí můžete jako 
  herec absorbovat do svého vědomí a potom je, doufejme, můžete vyvolat z paměti, 
  když natáčíte v interiéru, kde je díky osvětlení a polystyrenovým skálám 100°F.
ELIJAH WOOD
  Dvě třetiny natáčení Pána prstenů jsme strávili v těch obrovských skalnatých 
  interiérech, aspoň nám to tak připadalo. Byly to pořád ty stejné skály, znova 
  a znova.
  
  SEAN ASTIN
  Když nebylo některé natáčecí místo dostavěno v termínu a Peter musel čekat, 
  standardní záložní plán byl - postavme nějaké polystyrénové skály a natočíme 
  něco se Samem a Frodem.
  
  ELIJAH WOOD
  Přijeli jsme na natáčecí místo a podívali jsme se na sebe a řekli si: "Tak 
  jsme zase tady v další várce skalisek."
SEAN ASTIN
  Bylo to monotónní a bylo to svým způsobem otravné, protože to bylo pořád totéž, 
  každý den, což bylo ale zároveň perfektní, perfektní pro naši cestu. Protože 
  to bylo přesně to, čím hrdinové procházeli.
  Víte, ten pocit, že se ztratili, na začátku Dvou věží, to bylo přesně to, co 
  jsme skutečně cítili každý den v těch interiérech se skalisky. Opravdu to přidalo 
  na reálnosti tomu, čím Frodo a Sam procházeli. 
SEAN ASTIN
  Když se Frodo a Sam poprvé setkají s Glumem, je to opravdu důležitý okamžik 
  v příběhu. A Peter se chtěl ujistit, že to bude ztvárněno na plátně naprosto 
  dokonale. PJ miluje ilustrace Johna Howea a Alana Lee. 
Zde v článku jsou pouze první dvě stránky!
  Celý dokument (30 stran) stahujte zde: Word 
  DOC 85 KB