Hobiti, elfové a ... satelity! Pán Prstenů a technika, která dopomohla převedení knihy na filmové plátno. (část 2.)
Napsal: Belcarnen dne 10.3. 2002, e-mail: Cerovsky@jcsoft.cz


Hobiti, elfové a ... satelity!
Toto je 2. část článku. Začátek najdete ZDE ...

Úložný prostor začal brzy ohrožovat vybavení Wety a Labrie byl nucen hledat cestu, jak zabránit `elektronické zácpě`. "Jeden snímek filmu zabere i třeba 12MB místa. A asi si dovedete představit, že nám brzy začalo docházet místo," říká.
Labrie se rozhodl vybudovat na síť připojenou úložnou infrastrukturu za použití NetApp F840 souborových zásobníků, každý s kapacitou 8TB. "Nyní už má WETA více než 40 TB informací off-line na pásce." (pozn. toto je starý údaj; s efekty ke dvoum věžím v posledních měsících se toto číslo začalo drasticky zvyšovat a blíží se 100 TB)

Labrie bohužel není žádný hrdinský čaroděj Gandalf a nevlastní křišťálovou kouli, která by mu dovolila předvídat, jak komplexní se stane práce na filmu v budoucnu. "A tak zde byla spousta rozhodnutí, která jsem ze začátku musel risknout."

Jedno byla volba správného média pro přenos dat. "Práce na sítí je jako tok krve a tak je samozřejmé, že bylo nutné být si jistý, že opravdu nic tento tok nepřeruší", říká Labrie. I proti některým radám se rozhodl investovat do ještě stále nového a méně dostupného gigabitového ethernetu, místo do již dobře dostupných optických vláken.

"Proč? Protože jsem se domníval, že bude snazší nadále růst s gigabitovým ethernetem, protože je to dlouhodobý projekt co se stále rozvíjí. A také jsem se domníval, že když budu opravdu potřebovat třeba 100 nebo 200 portů gigabitového ethernetu během roku nebo dvou, příslušná technologie už v té době bude dostupná."

Hazard očividně fungoval, "kdyby ne, neseděl bych tady a nepovídal vám o tom", Labrie vtipkuje.

Ale ne všehny jeho risky měly takové pohádkové zakončení. Obzvláště ne, když Labrie chtěl vybudovat digitální systém správy pro kontrolu verzí. "Chtěli sme sestavit systém, který by efektivně umožňoval sledovat všechny vytvořené verze jednotlivého efektu."

Nešlo o to, že by systém nefungoval. "Fungoval opravdu kouzelně". Ale ještě nikdy se Labriemu nestalo, že by se uživatelé produktu doslova štítili. "Mysleli sme, že když můžeme vytvořit velice užitečný nástroj, a řekneme uživatelům, aby po dokončení nové verze animace přišli sem a zaregistrovalo to do systému, bude to fungovat", říká. Ale další kroky znamenaly další práci a velmi brzy se uživatelé začli vzpírat. A pro Labrieho to znamenalo zmiznutí dvou let práce do stoky ...

Labrie si později uvědomil důležitost souhlasu a přijetí uživatelů. A přebudoval systém s jejich pomocí integrujíce jej přímo do rozhraní jejich softwaru. "Teď už to víme, ale tenkrát sme to nevěděli."

Největší výzvou, se kterou se Jackson při převádění Tolkienových slov na obrázky setkal, bylo připravení obrovských a detailních bitevních scén, kterými je ono objemné dílo opepřeno.

Tisíce lidí a různých potvor jdoucích jeden druhému po krku, mávajících specifickými zbraněmi a oblečených do Středozemských oděvů do té doby nespatřených mohlo být ďábelské na řízení. "Jsou tu doslova stovky a tisíce bojujícíh osob, řvoucích a umírajícíh během scén, a koordinovat je všechny může být opravdu velká tableta na spolknutí", říká Labrie.

Tak Stephen Regelous, koordinátor davových scén v projektu Pán Prstenů, stvořil Massive - nástroj pro budování umělých ekologií. V Massive má každý tvor svou vlastní umělou inteligenci. Každý může vidět a slyšet co se kolem něj děje ... a vzhledem k tomu také reagovat. Každý tvor je naprogramován na široké rozpětí reakcí, které se tahají z obrovské databáze dat snímaných na pohybech reálných osob (motion capture) z Amerických Giant Studios. Systém pro míchání pohybů v Massive pak pomáha sladit akce dohromady.

Za použití Massive mohla Weta dostat osoby do bitvy, nechat je bít se ve společnosti dalších stovek a tísíců. "To, co vidíme, je poměrně dost realistické, čehož bychom při jiném postupu asi jen těžko dosáhli."

"Samozřejmě, když budete mít na scéně 10 000 postav, opravdu nechcete, aby všichni vypadali stejně." A tak Labrie vytvořil Orc Builder (Stavitele Skřetů). Nástroj umožňuje Labriemu budovat skřety mnoha způsoby, končetinu po končetině, v kteroukoliv chvíli. "Nástroj nám umožňuje sestavovat různě vypadající skřety s 20 až 30 druhy zbroje, z každé z pěti až šesti typů armád se specifikými útoky, způsobem běhu a obrany."

Oba Nimmo i Labrie souhlasili, že výpočetní technika změnila trilogii Pán Prstenů na realitu. "Bez úrovně náročné kontroly, jež nám byla dána díky výpočetní technice, bychom stále ještě o filmu jen snili", říká Nimmo.

A nyní se už upravený a fit snaží využít zkušenosti ve válečných místnostech společností. "Ta zkušenost nebyla jen fyzicky zničující, ale museli sme být neustále v pozoru, bystře řešit potíže přícházející z čistého nebe. Myslím, že tahle zkušenost se v moderním obchodním prostředí počítá."

Ale pro Labrieho nejsou jeho sny omezeny pouze na jeho vlastní práci. Chystá se bojovat se zlomyslnými skřety na virtuálních bojištích. "Ano, teď hledím směrem na společnost pro vývoj her co použije obsah vytvořený pro film", říká Labrie, a rychle dodává: "připravte se na hru Pán Prstenů co děláme spolu s Electronic Arts a objeví se po uvedení druhého dílu filmu na konci tohoto roku." (pozn. první fotky z této hry k dispozici ZDE)

Zdroj: CIO Asia - Issue - Hobbits, Elves and Satellite Dishes
Překlad: Jan "Belcarnen" Čeřovský



..:: Článek na webu: http://www.jcsoft.cz/fantasy/viewnews.asp?id=163 ::..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento text byl převzat 23.11.2024 10:40:21 z webu Film Pán Prstenů - http://lotr.jcsoft.cz/
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------