Nostalgie - stará verze webu věnovanému filmu Pán Prstenů
Nová verze - http://lotr.jcsoft.cz



[ Zpět na stránku o filmu Pán Prstenů ]

[ <<< Další článek ] [ Všechny články ] [ Předchozí článek >>> ]

11.3. 2002BelcarnenMassive - bitvy jedním kliknutím; software použitý pro Pána Prstenů; Oskarova LOTR loga; Další ocenění
Weta, která byla zodpovědná za efekty k filmu Pán Prstenů, není podobným gigantem jako třeba Industrial Light & Magic George Lucase či Pixar Studios. Snad právě proto i lidé z těchto společností čekali se zatajeným dechem, jak si s tímto úkolem poradí. A potom hlavně nad realistickými bitevními sekvencemi mohli jen a jen vzdychat a ptát se: "Jak to WETA udělala?" Odpověď je ...

Massive !

Vývoj tohoto programu začal už v polovině devadesátých let, kdy Peter Jackson uvažoval o remaku King Konga a potřeboval nějakým způsobem tvořit obrovské davy. Podobně jako hromada dalších společností zabývajících se vizuálními efekty i Weta zvolila cestu vytvoření vlastního programu - nástroje pro přímé tvoření davů. King Kong byl později smeten ze stolu, ale Jackson nechal svůj vývojářský tým pracovat dál. Už v té době myslel na další projekt - Pána Prstenů.

Práce Massive na Pánu Prstenů je animovat bitevní scény s tisící, někdy i stovkami tisíc, bojovníků. Úžasné na celé věci je, že každá postava ne scéně má vlastní "mozek" - nejde o žádné tupé modely, jako ve většině animací. Každý bojovník je jako postava z počítačové hry a má vlastní instrukce kam běžet a na koho zaútočit. Animátor klikne myší a sleduje, jak se akce rozvíjí ...

Labrie vysvětluje: "V základě je tu nástroj pro 'budování mozku', který vám umožňuje definovat vlastnosti postavy. Dobře, vezměme si třeba Skuruty, druh bojovných skřetů. Pomocí motion capture (snímání pohybů reálných osob) jsme si navrhli druh pohybu pro Skuruty, jejich techniku boje. Nasnímáme spoustu různých pohybů - útok shora, útok zespoda, krytí shora, krytí zespodu, chůzi, běh, smrt."

Weta zaznamenává až 200 různých pohybů pro každý individuální typ bojovníka. Pohyby jsou umístěny dohromady v "pohybovém stromu" a zpřístupněny mozku postavy. A když jsou všechny pohyby nasnímány, každý Skurut dostane své instrukce a bitva může začít. "Mrskneme jich do scény 5 000. Nebo 10 000. A klidně i 50 000. Vidí a slyší, takže mohou komunikovat jeden s druhým a reagovat na okolní prostředí. Dokáží rozlišit nepřítele podle barev na oblečení, zaútočit na ně ... a taky umřít. Mají pojetí o 'zbývajících životech', pracují s faktorem věku. V celém systému funguje dokonalá dynamika, takže při běhu se jim třepotá oblečení a poskakují vlasy. V průběhu boje se mohou ušpinit v závislosti na terénu, kde se bitva odehrává."

"Máme nástroj, který do všeho zanáší velkou variabilitu. Takže když do sekvence dáte 5 000 Skurutů, nebudou všichni vypadat stejně. Jeden bude vysoký a druhý malý, jeden ponese meč na rameni a druhý jej bude držet dole. A to všechno se teď děje automaticky."

Takže jak vypadá výsledek? "Vypadá to opravdu dobře a řeknu vám, film druhý a třetí jsou ... (Labrie se odmlčí, nechce moc prozradit) ... jsou tam obrovské bitevní sekvence. Massive se na těchto filmech opravdu pocvičí."

Související články:

Software na vizuální efekty použitý pro Pána Prstenů:

Alias|Wavefront: Maya

  • 3D animační nástroj
  • 63 licencí
  • Maya je používána skoro na všechno. Její schopnosti jsou vidět ve filmech jako Final Fantasy, Star Wars: Epizoda I, Mumie či Wild, Wild West

Nothing Real: Shake
  • Nástroj pro komponování efektů s realitou
  • 45 pracovních licencí, 140 licencí pro rendering
  • Široce využívání, například pro Harry Pottera a Kámen Mudrců, Matrix, Pearl Harbor, Titanic či Gladiátora.

Side Effects Software: Houdini
  • 3D animační software
  • 10 licencí
  • Použity pro Mumii II, X-Meny, Muže bez stínu, Fantasii 2000 nebo Matrix.

Pixar: RenderMan
  • Renderovací software
  • licence na až 232 bežících procesů
  • Výtvor Pixar Studios. Použito pro Matrix, Jak přicházejí sny, Titanic, Forresta Gumpa, Jurský Park, Smrt jí sluší, Terminátora 2 nebo Propast.

Discreet: Inferno
  • Komletní souprava na vizuální efekty
  • Na LOTRa využita jedna pracovní stanice Silicon Graphics Discreet Inferno (která přijde na jeden a půl milionu novozélandských dolarů)
  • Použita třeba i pro Gladiátora, Muže bez stínu, Dokonalou bouři, Titanic, Den nezávislosti, Star Wars: Epizodu I, Matrix, ...

Krom špičkových pracovních stanic, na kterých grafici za použití těchto programů pracují, je potřeba i něco, co jejich díla připraví do konečné filmové podoby. A tím je ...
"renderwall" - obrovská "počítačová zeď" s celkem 210 stroji. Každý obsahuje dva procesory Intel taktované na 1GHz. Větráky na 420 čipech hučí a zní to jako když "dychtivý pes očekává rozkazy svého pána". A ty přicházejí právě ve formě úkolu zkompilovat dohromady jednotlivé dokončené sekvence filmu, dát do kupy vizuální efekty s natočeným materiálem.


Loga z Pána Prstenů už má v nabídce i Oskar
Jak se liší od těch, co nám už nějakou dobu nabízí Paegas (náhledy)? Pomineme li, že odporně vypadá nabídka operátorů obou, loga Oskarácká jsou přeci jen o trošku snesitelnější. V propagačních materiálech jsou honosně popisována takto:

Pán prstenů inspiroval u Oskara celou novou galerii log a obrázků na displej. Jste-li fanoušky Tolkienova díla, jsou tahle loga a obrázky pro vás prostě nutností!

Jestli víte, kdo je to Sauron, Gandalf, Legolas nebo Aragorn, pak už není třeba vám říkat víc. Oskar rozšířil svou sbírku log a obrázků o novou galerii s motivy z této legendární knihy a kultovního filmu.


A vypadají pak takhle:

Taky vás irituje stále ještě se objevující paskvil Společenství Prstenu? No nic ... zde můžete vesele objednávat. Každý správný majitel Nokie a fanoušek LOTRa si přeci něco takového nesmí nechat ujít. O krytu s Gandalfem nemluvě :-/

Další ocenění pro LOTRa


Cech herců se rozhodl udělit svou cenu za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli Ianu McKellenovi za roli Gandalfa! Gratulujeme ...
Film jako takový pak získal cenu při Cinema Audio Society Awards za nejlepší mix zvuku. A Oskaři jsou stále blíž ...
[ <<< Další článek ] [ Všechny články ] [ Předchozí článek >>> ]
Pokud se Vám tento článek líbil, můžete pomocí systému I Like Q přispět drobnou částkou pro autora či případně překladatele.
Přispět Q (100 Q = 1 Kč)

WeeDee, přidáno 15.3. 2002 22:26:21
Těžko říct ,co se vyklube z bitev v obou dílech ,u Petera Jacksona nikdo nikdy neví ,ale i přesto se mi Společenstvo moc líbilo a doufám ,že ani zbývající díly nebudou jiné.
Taky si často všímám toho "Společenství" a myslím no... ,radši se nevyjadřuji.Taky mě vždycky dostane Společenstvo prstenů-to ů ,jako by Jeden prsten nebyl jen jeden.

Ivetir, přidáno 15.3. 2002 10:28:42
S těma logama - ehm...
glum, přidáno 14.3. 2002 7:05:56
teda me by spis zajimal hardwer na keryyym to delati ;-)
MEGAJOHN, přidáno 13.3. 2002 20:53:47
Ja si chci udelat taky butevni sceny :)
No a jinak na ukazku se moc tesim, predevsim na Stromovouse :-)

Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno 12.3. 2002 23:00:40
Na netu? Nejpozději pár hodin po tom, co se objeví v kinech ... tj. 29. - 30. 3.
Durin, přidáno 12.3. 2002 19:49:03
Já se tak těšííííím!!!........už aby byl aspoň první trailer ze dvou věží....nevíte někdo, kdy by se měl objevit na netu?
Goldberry, přidáno 12.3. 2002 15:35:58
Jenom doufám, že pro samý efekty nezapomenou na Legolasovo "soupeření" s Gimlim o to, kdo zabije víc skřetů.
Jinny, přidáno 12.3. 2002 14:04:10
To bude pošušňáníčko!
Lolllitka, přidáno 12.3. 2002 9:08:54
Teda já už slintám teď... Návrat krále bude pěkná pařba, doufám, že si to užiju víc než bitky ve Společenstvu, protože tam je Massive jenom na začátku. A Mrtví... slint, slint.
Ruby, přidáno 12.3. 2002 8:08:26
Mrtví budou v pohodě. Když zvládli Prstenové přízraky, kteří byli na stvárnění daleko složitější...
Konečně se McKellen dočkal. Zasloužil si to.

Míšánek, přidáno 12.3. 2002 6:23:54
Já osobně se nejvíc těším na armádu mrtvých, kterou přivede Aragorn na pomoc.
Jan Belcarnen Čeřovský, přidáno 12.3. 2002 0:32:48
Já spíš na bitvy v Návratu Krále :o) Ale podle všeho i Helmův Žleb bude opravdu masivní :)
Andre, přidáno 12.3. 2002 0:28:28
Skutečně nesmírně zajímavé,to jsem zvědavý na MASSIVE Helmův Žleb...:o))))
Jméno: E-mail:

Komentář:

09.11.2023
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2024 [ více ... ] [ 0 ]
8.11.2022
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2023 [ více ... ] [ 1 ]
4.11.2019
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2020 [ více ... ] [ 497 ]
12.11.2018
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2019 [ více ... ] [ 1 ]
8.11.2017
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2018 [ více ... ] [ 507 ]
7.11.2016
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2017 [ více ... ] [ 2 ]
18.1.2016BelcarnenTolkienCon 2016 – fotky, video, atd. (doplněno: 18.1. 11:58) [ více ... ] [ 608 ]
12.11.2015
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2016 [ více ... ] [ 2 ]
9.11.2014
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2015 [ více ... ] [ 489 ]
23.1.2014BelcarnenTolkienCon 2014 – fotky, záznamy tak vůbec (doplněno: 24.1. 22:47) [ více ... ] [ 5 ]
9.11.2013
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2014 [ více ... ] [ 184 ]
26.1.2013BelcarnenTolkienCon 2013 – fotky, reportáže, přednášky a tak vůbec (poslední aktualizace 29.1. 21:19) [ více ... ] [ 11 ]
19.12.2012BelcarnenHobit: Neočekávaná cesta [ více ... ] [ 4 ]
2.11.2012
BelcarnenPozvánka na TolkienCon 2013 [ více ... ] [ 202 ]
18.1.2012BelcarnenTolkienCon 2012 aneb +1 dítě, +2 děti, … (poslední aktualizace 6.2. v 13:42) [ více ... ] [ 103 ]

 
[ Všechny články ]

[ Zpět na stránku o filmu Pán Prstenů ]


Nacházíte se na JCsoft's FANTASY Homepage - http://www.jcsoft.cz/fantasy/
Tuto stránku vytvořil Jan "Belcarnen" Čeřovský - Cerovsky@jcsoft.cz 

Optimalizováno pro Microsoft Internet Explorer 4.x (5.x) a rozlišení 1024x768x16/32bit
Jan Čeřovský (c) 2000 All rights reserved
Jakékoliv nalezené chyby ( špatné odkazy, chybějící obrázky, hrubky, ...) se nebojte nahlásit na můj e-mail.

TOPlist